SKPB Łódź My w górach Szkolenia Relacja z szkolenia GOPR
Relacja z szkolenia GOPR
Autor: Konrad Księżopolski    Utworzone: 26.04.2018

DSCF9019 W dniach 28 luty - 1 marca 2009 roku odbył się kołowy wyjazd do Koninek w Gorcach połączony ze szkoleniem z pierwszej pomocy przeprowadzonym przez ratowników Grupy Podhalańskiej Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Fotorelacja z tego wydarzenia jest dostępna tutaj.

DSCF8863 W drogę wyruszyliśmy wypełnioną do granic możliwości 30 osobową Setrą, która mimo obciążenia dzielnie pokonywała kolejne kilometry dzięki czemu bladym świtem znaleźliśmy się na miejscu. Z racji tego, że do szkolenia pozostało jeszcze sporo czasu większość z nas regenerowała siły po podróży i rozlokowywała się w pokojach. Jedynie czwórka największych amatorów białego szaleństwa nie bacząc na zmęczenie podróżą pognała na stok Tobołowa oddać się swojej pasji. Miejscem szkolenia była górna stacja wyciągu krzesełkowego na Tobołów co tak rozleniwiło sporą grupę (w tym piszącego te słowa), że postanowili skorzystać z tej okazji i wjechali wyciągiem. Jednak naszego honoru broniły osoby które weszły na Tobołów zielonym szlakiem podziwiając po drodze piękne widoki na Beskid Wyspowy i Gorce. Znalazła się też grupa osób, która postanowiła dostać się na szczyt idąc "na krechę" wzdłuż stoku narciarskiego na ski-tourach.

DSCF8885 Samo szkolenie rozpoczęło się od zaprezentowania nam sposobu postępowania przy wypadku narciarskim na stoku. Mieliśmy możliwość poznania zasad zabezpieczenia miejsca wypadku, a także tego w jaki sposób przygotować poszkodowanego narciarza do transportu. Następnie dowiedzieliśmy się jak zabezpieczyć rannego turystę napotkanego na szlaku. Dodatkowo przypomnieliśmy sobie sposoby wzywania pomocy. Później przeszliśmy do opatrywania ran oraz usztywniania kończyn wykorzystując przedmioty turystyczne (np. kijki trekingowe). Oczywiście nie obyło się bez ćwiczeń praktycznych dzięki czemu nasi koledzy mogli wykazać się umiejętnościami aktorskimi symulując ciężko poszkodowanych. Dodatkowo mieliśmy możliwość przećwiczenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej na specjalnym fantomie. Ratownicy GOPR przedstawili nam również podstawowe zasady działania i używania defibrylatora. Obyśmy nigdy nie musieli wykorzystywać nabytej podczas tego szkolenia wiedzy.

DSCF8949 Po szkoleniu nikt nie marnował czasu i wszyscy mimo już późnej pory ruszyli na stok bądź na wędrówkę po Gorcach. Część z Nas poszła na Turbacz, a część w stronę Starych Wierchów. Inni na mniej uczęszczanych trasach testowali swój sprzęt ski-tourowy. Wieczorem gdy już wszyscy powrócili z górskich wojaży wykorzystaliśmy dużą salę znajdującą się w budynku i rozpoczęliśmy turystyczne śpiewo-granie, które potrwało do późnych godzin nocnych i nie oszczędziło nawet najbardziej pożółkłych kartek ze śpiewników.

DSCF9022 Następnego dnia od rana kontynuowaliśmy górskie wędrówki i narciarskie zjazdy. Kilka grupek wybrało się również do muzeum Władysława Orkana. Niestety mieli oni okazję podziwiać "Orkanówkę" tylko z zewnątrz. Czas minął szybko i późnym popołudniem zapakowaliśmy znowu autokar i ruszyliśmy z powrotem w kierunku Łodzi.

Konrad „Erni” Księżopolski (126)